AC Horsens Randers FC
SØNDAG DEN 13. SEPTEMBER KL. 14:00
CASA Arena Horsens
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stemning

Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Fodbold Tosse Se drop down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 26 September 2012
Status: Offline
Point: 760
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fodbold Tosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 19:18
Den samlede omsætningen fordelt på alle de klubber du ville lægge sammen når ikke engang det halve af den omsætning et projekt som dette ville kræve. 

Hvor havde du forestillet dig pengene skulle komme fra?

Jeg anser det til at være ca. ligeså sandsynligt, som at en fusion mellem Brøndby, FCK, og FCN, skulle resultere i alle de københavnske, og nordsjællandske sponsorer skulle gå sammen, og stå for ensamlet boostet års omsætning op til 2,5 mia. kr., og dermed nok til at kunne spille med blandt de 8 sidste i CL hvert år.

Eller for den sags skyld at en fusion mellem eksempelvis Vejle, og Kolding, skulle være en god ide.
Det kan da ikke gå galt, det er jo en direkte fusion mellem 2 ud af 3 af kerne byerne i trekantsområdet. Det vil da 100% sikkert blive en ubetinget succes både på den sportslige, samt den økonomiske front. Det kan simpelthen ikke slå fejl. 
Skulle det alligevel ikke gå hen og blive en kæmpe succes allerede i samme år som fusionen er gennemført, så skyldtes det da alene, at Horsens, og Fredericia ikke også er med i fusionen.
(Ironi kan være anvendt)

Fint med store drømme, og forhåbninger, men et fast tophold her i sydøstjylland / trekantsområdet kommer altså hverken tættere på, eller længere væk uanset om der tænkes sammenlægning eller ej.

At være en fast del af topfodbold selv her i Danmark handler alene om hvem der har flest penge, og det ændrer ikke på forudsætningerne for at hente denne type kapital, at man lægger 2, eller 3 1. divisions klubber sammen.
Det kræver enten en kæmpe stor udenomsforretning som FCK, eller alternativt en Rig onkel, der ønsker at smide minimum +50 mio. kr. i kassen hvert år.

Du nævner selv FCM som et godt eksempel, husk på at der er blevet pumpet ca. 250 mio. kr. ind i dem de seneste 4 år, ud over deres alm. omsætning.
På trods af dette, så var de helt ude på kanten af konkurs, og havde samtlige spillere til salg, da Matthew Benham kom på banen.

Redigeret af Fodbold Tosse - 04 November 2014 kl. 19:38
Til top
loegt Se drop down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 03 August 2014
Sted: Horsens
Point: 355
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér loegt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 19:46
@Fodbold Tosse: det kunne jo netop tænkes at et storhold kunne tiltrække storkapitalen, som ikke, som det er nu, har fokus på de østjyske nordicbet klubber. Mig bekendt er Stofa også ved at orientere sig væk fra denne liga... Der er helt sikkert flere penge i denne del af landet (lad os så bare kalde den den sydlige del af den "lange pølse") end der er i Herning-området. Som du selv så rigtigt påpeger er stabilitet betinget af en konstant tilførsel af penge. Penge i sport er betinget af antal tilskuere/seere. Jeg ved ikke hvor mange der bor i den sydlige del af den lange pølse, men det er da flere end i Herning Ikast. Så mon ikke der ligger mange sponsor-millioner og venter på netop sådan en chance for eksponering!
Til top
Erik Barkman Se drop down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 26 August 2012
Sted: Skanderborg
Point: 2260
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik Barkman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 20:18
Nu er der jo ingen garantier for, at publikum følger med, når klubber fusionerer. Vejle blev ikke just overrendt af koldingensere, når VB Kolding spillede, skal jeg hilse og sige ...
Til top
loegt Se drop down
Medlem
Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér loegt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 20:32
Med al respekt - VB Kolding: det var da også et uambitiøst eksempel at nævne. Hvis det endelig skal være skal der tænkes stort. Lige fra trøjer til navn til stadion osv.. Men ja: der er ingen garanti for succes. Man kunne også tage Sønderjyske, som jo rigtignok også kun lige klarer den sæson efter sæson.
Til top
Medlem
Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fodbold Tosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 22:40
Har du overhovedet overvejet hvad det ville koste det projekt du lægger op til her?

Nyt stadion min. 20.000 tilskuere : ca. 200 mio. kr.

Nødvendig omsætning for at være fast topklub i Danmark: min. 200 mio.

Opstartstid inden de store resultater kommer, og inden tilskuerne + de store sponsorer, jf. din teori, helt naturligt følger efter: 
Anslået ca. 4 år. med budget 150 mio. fra år 1.

oprykning 1. år, (150 mio)
top 5 det 2. år,  (150 mio)
top 2 det 3. år, (200 mio)
liga sejr, det 4. år. (250 mio)

Faktum er jo at vi ved, at vi ihvertfald skal over et enkelt års top. 4 placering i ligaen, samt en pokalfinale, med efterfølgende Europa Leauge, før der sker noget på både sponsorsiden, samt tilskuersiden. 
De resultater flytter ikke markant ved det billede vi kender fra idag.
Jeg har derfor sat målene som værende sølv det ene år, og guld det andet. Først derefter begynder vi at blive rigtigt interessante.

Økonomien i dette:
200+150+150+200+250 = 950 mio. kr. (vi runder 100 mio. kr. ned, hvis jeg nu har sat omkostningerne for højt dvs. projektet koster 850 mio. kr.)

Pt. kan vi sammen med Vejle mønstre en omsætning på samlet set maksimalt 40 mio. om året. 
40+40+40+40 = 120 mio. kr.

Dvs. vi mangler "kun" 730 mio. kr. som en eller anden er villig til at kaste ned i et stort sort hul, hvorfra de aldrig kommer op af igen. 
Dette er den kapital der er nødvendig for at vi kan opnå en markedsposition, hvorfra du forventer at de store sponsorer, samt de mange tilskuere så fremadrettet syntes vi er interessante.

Skulle enten resultater, tilskuerne, eller de voldsomt forøgede sponsorindtægter udeblive, ja så står man så tilbage med muligheden om at smide yderligere +150 mio. kr. ned i hullet, eller lukke hele skidtet.

Med stor-stor respekt for diverse rigmænds formående, så er det altså maksimalt 10-15 personer i hele Danmark der over en 4 årig periode ville kunne tillade sig at smide den type kapital ned i et sort hul, alene fordi de syntes at det nu var på tide, at der kom et ordentligt fodboldhold i Horsens og Vejle.

Hvis de så samtidigt skal have en eller anden tilknytning til området her omkring, så er vi mig bekendt nede på at det enten skal være en af Lego arvingerne, eller Anders Holch Povlsen (Bestseller), der kaster sig ind i kampen.

Eftersom Mogens Kirk Johansen, og Anders Kirk Johansen (Lego) allerede har forsøgt sig i Vejle, og efterfølgende i foråret 2014 meldte ud, at det er flere år siden at de har mistet troen på fodbold projektet, og ikke ønsker at skyde flere penge i, så kan man vel dårligt kalde dem kandidater længere. 

Vi står vel derfor reelt tilbage med kun en enkelt kandidat. 
Spørgsmålet er så bare om Anders Holch Povlsen syntes det kunne være sjovt at smide en lille mia. kr. i projekt ambitiøs ny fusionsklub, med nyt stadion, nyt navn, og nye trøjer?

Redigeret af Fodbold Tosse - 04 November 2014 kl. 23:01
Til top
loegt Se drop down
Medlem
Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér loegt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 22:59
Fint nok med en lille debat om emnet, som i hvert fald hos mig rumsterer fra tid til anden. Jeg kan ikke diske op med alle de tal, som i det mindste har det med at få ens argumenter til at se underbyggede ud. Det eneste jeg kan sige til det, er at det da er lykkedes andre steder med mindre befolkningstæthed og mindre potentiel kapital - eksempler er allerede nævnt. Så helt umuligt er det da ikke. Men lad det nu ligge. Godt med lidt debat om emnet.
Til top
Medlem
Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fodbold Tosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 November 2014 kl. 23:39
Den eneste fusion der rigtigt er lykkedes er FCK, og de senere år er FCN også blevet bæredygtige, ihvertfald indtil deres CL mio. er sluppet op.

Alle andre fusioner har vist sig vildt afhængige af løbende at få tilført kæmpe kapital indsprøjtninger (læs mellem 50 og 100 mio. kr. pr. år) for blot at kunne overleve.

Og så er det fortsat kun FCK, og FCN der har været på et niveau, hvor de har vundet mesterskabet. Og vel kun FCK der kan kalde sig et fast tophold.

Du bliver ved med at refere til FCM som noget der er lykkedes, det forstår jeg simpelthen ikke.
Klubben var jo seriøst lukningstruet i 2010, 2012, og igen i 2014. 
De har i gennemsnit de 4 år smidt ca. 70 mio. kr. i toilettet om året.
Medregner man deres omsætning på ca. 90 mio kr. om året så er der de seneste 4 år omsat for ca. 600 mio. kr. i FCM.

Hvad har de så fået ud af det? De har fået bronze to gange, og er blevet nr. 6, 2 gange.

Hvordan kan du seriøst mene at det er en succes historie, når en klub 15 år efter sin fusion, fortsat ikke er en fast del af top 3, og fortsat har så skrøbelig en økonomi at den er på kanten af konkurs hvert andet år?

At være misundelig på FCM har jeg simpelthen meget svært ved. 
Først blev de nød til at sælge samtlige spillere for at overleve, næste gang blev de bundet på hænder og fødder af en flok rige indere, som ingen rigtigt viste hvad ønskede med klubben. 
Nu er de så 60% ejet af en Engelsk bookmaker, som pludselig kom dumpene, og købte et "outlet tilbud". 

Redigeret af Fodbold Tosse - 04 November 2014 kl. 23:42
Til top
Bikse Se drop down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 05 April 2013
Point: 640
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bikse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 November 2014 kl. 14:19
@Fodbold Tosse

Det er munter og interessant læsning, du disker op med tak for det.
Det fremgår tydeligt af dine indlæg, at du har en vis indsigt i økonomien i dansk fodbold, altså hvis alle dine tal holder, hvilket jeg ikke har nogen grund til at betvivle.

Men en evt. fusion i det østjyske skal opbygges fra grunden, sten for sten som man siger.

Ikke en hovsa VB Kolding løsning igen. Den "fusion" var lige netop et eksempel på hvordan det IKKE skal gøres.

Til top
Medlem
Medlem

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fodbold Tosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 November 2014 kl. 16:13
@Bikse mange tak for de pæne ord :-)

Jeg mener klart det er muligt at skabe et fornuftigt superligahold her i området. (læs fast top 5-6 hvert år, og medaljer indimellem når det går rigtigt godt).
Dette burde kunne gøres for ca. 70-90 mio. kr. i omsætning om året, og det tror jeg faktisk ville være realistisk på lang sigt.

Jeg mener at vejen går gennem en lang, hård og utrolig struktureret plan for elitefodbold i Horsens, specielt med et enormt stort fokus på talentarbejde. (læs min. 10 år, læs faste ungdoms liga hold, der altid ender i top 4)
Denne vej ser jeg så hverken kortere, eller mindre besværlig gennem en fusion.

Dog ville jeg være klar på enhver mulighed der bød sig, for at "stjæle" store dele af Vejles nuværende ungdomsspillere, kopiere hele deres talentarbejde, samt setup.
Der tror jeg faktisk der kunne være en lille genvej, som var til at udnytte for nogenlunde overkommelige penge.

Dette ville både give Horsens ungdom et løft, men vigtigst af alt ville det fjerne Vejle fra den faste kerne af ungdoms liga hold, og der ville derfor blive en åben plads til et nyt hold.

Redigeret af Fodbold Tosse - 05 November 2014 kl. 16:17
Til top
Bikse Se drop down
Medlem
Medlem

Medlem siden: 05 April 2013
Point: 640
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bikse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 November 2014 kl. 16:56
@Fodbold Tosse

Det, du lister op, har vel været den plan, som man har kørt efter indtil nu. Dit forslag om at stjæle VB's ungdomsafdeling skal måske undtages......

Nu hænger vi bare med en vis ting i vandskorpen, her risikerer vi at hænge længe. Måske med halvtidsbold i næste sæson!

Jeg kan godt blive nervøs for, at hvis vi siger nej til en fusion, så bliver FC TREKANTEN en realitet.
Det må efter min mening ikke ske uden vi er med, fordi det vil dræne os for sponsorer og tilskuere. Og vi bliver om muligt endnu mere klemt mellem nord og syd.
Med andre ord så frygter jeg, toget er kørt - for altid uden vi har haft indflydelse på, hvor det skal hen.............

Jeg ser helst din model for fremtiden, men jeg ved ikke, om den er realistisk, med den øjeblikkelige økonomiske situation in mente.

Redigeret af Bikse - 05 November 2014 kl. 17:19
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 34567>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Sammen om en god oplevelse

30.07.2020 - 31.12.2020

Nyt fra DFF

31.07.2020 - 31.12.2020

Danske Fodbold Fanklubber tager temperaturen på udebaneforholdene.

Se flere events

STØT "DEN GULE FARE" - DET GØR VI: